TOP NEWS

.
.

NIEUWS

'Supertrucks' voortaan toegelaten op onze wegen

Sinds 1 maart 2012 kunnen we extra lange en zware vrachtauto’s (LZV’s) op onze wegen tegenkomen. Het gaat om diverse soorten slepen met een maximale lengte van 25,25 meter en een totale maximale massa van 60 ton. Om zo goed mogelijk de veiligheid van de andere weggebruikers te verzekeren, is het verkeer van deze supertrucks evenwel aan bepaalde voorwaarden onderworpen. Laat ons even de gevolgen van deze nieuwigheid op het Belgische wegennet onderzoeken.

© Secunews.be

Passieve veiligheid: flexibele palen redden levens!

Aandachtige lezers kunnen regelmatig in de krant lezen dat botsingen tegen verlichtingspalen vaak slecht aflopen. Volgens het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) laten elk jaar ongeveer 50 mensen het leven bij een dergelijk ongeluk (meestal op de snelweg). Het risico op overlijden is bijna 3 keer zo groot als bij andere ongevallen.

© CRR-BRRC

Langere recidivetermijn én hogere boetes

Sommige weggebruikers nemen het niet zo nauw met de verkeerswet en begaan regelmatig verkeersovertredingen in de ruime zin van het woord. Dat komt uiteraard de verkeersveiligheid niet ten goede. Een deel van de verkeersonveiligheid hangt in ons land immers samen met het gedrag van mensen die herhaaldelijk verkeersovertredingen blijven begaan, verkeersrecidivisten. Om het aantal verkeersslachtoffers verder te doen dalen heeft de overheid recent enkele belangrijke maatregelen getroffen: hogere verkeersboetes en een langere recidivetermijn.

© Police locale-Lokale politie

Het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw

Wat zijn de taken van dit centrum en hoe is het georganiseerd? Over welke middelen beschikt het en welke rol speelt het op het vlak van verkeersveiligheid? Wie kan een beroep doen op dit centrum? We brachten onlangs een bezoek aan een van de drie vestigingen van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW), gelegen in de industriezone Nord in Waver … en we stellen dit centrum graag even aan u voor.

© CRR-BRRC