TOP NEWS

.
.

NIEUWS

Regels voor skateboarden op de openbare weg

Een step, een skateboard of skeelers, … het zijn handige middelen om je (snel) te verplaatsen, maar dat kan niet zomaar overal. Afhankelijk van je snelheid catalogeert de wetgever je als voetganger of fietser. Aan jou om de respectieve verkeersregels in acht te nemen. Laat ons de verschillende situaties en de regels die je daarbij moet respecteren, overlopen.

© Federale Police - Polimagery

Prioritaire voertuigen en het risico op ongevallen

Er gebeuren tamelijk veel ongevallen tussen prioritaire voertuigen en andere weggebruikers. Tijdens een interventie moet de bestuurder van het prioritaire voertuig voor medische urgenties constant de risico’s afwegen in functie van het doel, namelijk “het redden van mensenlevens”. De gewone weggebruikers moeten, van zodra ze het zwaailicht zien en de sirene horen, gepast reageren om het urgentievoertuig door te laten.

© Patrick Decorte

Welke maximumsnelheid moet u respecteren na een kruispunt?

In een vorig artikel (zie referte) hebben we de algemene regels op het vlak van snelheid besproken, evenals de rol van de verkeersborden C43. Deze zijn slechts geldig tot aan het volgende kruispunt (of tot aan de volgende afrit in het geval van een autosnelweg), tot aan het volgende verkeersbord C43 dat een andere toegelaten maximumsnelheid aangeeft, of tot aan een zonebord dat een andere snelheidsregeling inhoudt.

© Radars Sirien

Hoe weet u wat de toegelaten maximumsnelheid is?

Voor de bestuurder van een auto vraagt het wel enige inspanning om de regels voor de toegelaten maximumsnelheid te begrijpen, want er spelen vaak verschillende parameters tegelijk een rol bij het bepalen ervan.


Eerst en vooral bestaat er een algemeen artikel over snelheid – artikel 10.1 van het Verkeersreglement – dat bepaalt dat iedere bestuurder zijn snelheid moet aanpassen aan de verkeersomstandigheden. Op grond van dit artikel kan een bepaalde snelheid worden beoordeeld als ‘overdreven of onaangepast’, zelfs als de bestuurder niet sneller reed dan volgens de maximumsnelheid was toegelaten, doordat de omstandigheden (het weer, files, beperkt zicht, de staat van het wegdek) vereisten dat hij gas terug zou hebben genomen.

© Radars Sirien

Op de fiets: het belang van goede verlichting

Als u fietst in het donker of bij een zichtbaarheid van minder dan 200 meter, bijvoorbeeld in geval van mist, moet u zorgen voor een goede verlichting. Wettelijk gezien betekent dit dat uw fiets moet zijn voorzien van reflectoren, een wit licht vooraan en een rood licht achteraan. Die verlichting zorgt ervoor dat u zelf een goed zicht heeft op de weg en dat u goed gezien wordt door andere weggebruikers. In beide gevallen gaat het om uw veiligheid. Neem dus zeker de tijd om de juiste verlichting voor uw fiets te kiezen.

© Patrick Decorte

BOB, onmisbaar tijdens de feesten!

Het BIVV lanceerde net voor de twintigste keer de traditionele Winterse BOB-campagne. BOB verscheen immers al eind 1995 ten tonele. Twintig jaar na de lancering is BOB nog altijd even onmisbaar om al te enthousiaste feestneuzen veilig thuis te brengen. De Belgische verkeersveiligheidsstatistieken mogen dan de laatste tien jaar sterk verbeterd zijn, toch blijft alcohol een belangrijke oorzaak van zware ongevallen in ons land.

© Patrick Decorte

Medicatie? Let op voor mogelijke risico’s achter het stuur!

Het is bewezen dat het gebruik van medicamenten een van de oorzaken is van ongevallen op de weg. Of het nu gaat om medicamenten die de psyche beïnvloeden (slaappillen, anxiolytica of antidepressiva), om behandelingen van chronische ziekten of allergieën of om gewone pijnstillers, ze houden allemaal een mogelijk risico in: slechtere concentratie, verminderd reactievermogen, zwakker gezichtsvermogen, euforie, duizeligheid enz.

© Polimagery