Risico’s bij het opladen van een e-step
© Quentin Peeters

Risico’s bij het opladen van een e-step

Door het gebruik van e-steps groeit ook de bezorgdheid over het brandgevaar bij het laden. Er is een duidelijke stijging te merken in het aantal branden veroorzaakt door de batterijen van deze toestellen.

De risico’s van lithium-ion batterijen  
De lithium-ion batterijen waarmee de meeste e-steps zijn uitgerust kunnen beschadigd raken door oververhitting of beschadiging. Deze schade kan een thermische doorslag veroorzaken. Dat is een oncontroleerbaar fenomeen dat een felle brand kan veroorzaken en waarbij giftige gassen vrijkomen.
Verschillende factoren kunnen deze risico’s vergroten:

  • Niet-conforme of defecte laders: het gebruik van niet-aangepaste of beschadigde laders kan leiden tot overbelasting of kortsluiting;
  • Niet-geschikte laadomstandigheden: een e-step opladen in een afgesloten ruimte, op ontvlambare oppervlakken of bij extreme temperaturen, maar ook een e-step opladen in een niet-aangepast stopcontact, zoals een gewoon stopcontact in de garage of in een al oververhitte stekkerdoos;
  • Schade aan de batterij: schokken, perforaties of vervormingen van de batterij kunnen haar integriteit aantasten en een thermische doorslag veroorzaken.

Bij een thermische doorslag van de batterij bereikt de verbranding meer dan 300 graden. Door de hitte en het wegspringende smeltende aluminium die het vuur snel doen verspreiden is het moeilijker om de brand onder controle te krijgen.

De meest instabiele batterijen zijn lithium-metaal-polymeerbatterijen (LMP), omdat ze noch met water, noch met schuim te blussen vallen. Aangezien ze een grotere autonomie en een kortere laadtijd hebben, genieten ze vaak de voorkeur van constructeurs. De branden in de “Bolloré-bussen” in Parijs zijn hier een voorbeeld van. Eén bus heeft bijna 13 uur lang gebrand, ondanks twee brandslangen die er in totaal 6000 l water/min. op hebben gespoten, maar er niet in zijn geslaagd de brand onder controle te krijgen. Om een lithium-ion batterij te blussen moet je ze onderdompelen in water.

Voorzorgsmaatregelen  
De meeste steps vatten vlam door nalatigheid, zoals laden met een stekkerdoos, de aankoop van een niet-gehomologeerde reservebatterij of laden in een afgesloten ruimte (keuken of eetkamer).
Wanneer de batterij vlamvat is ze in de meeste gevallen nog steeds verbonden met de step, omdat het te lastig is om ze bij elke laadbeurt te verwijderen. Dat bemoeilijkt het blussen, omdat ze minder gemakkelijk kan worden geïsoleerd.

Te veel mensen laten de batterijen ’s nachts of onbewaakt opladen in hun appartement. Zo is het onmogelijk om de brand vroegtijdig op te sporen. Aangezien de rook die vrijkomt bijzonder giftig is, is het sterk af te raden om zo’n toestel op te laden wanneer je slaapt.

Om de brandrisico’s te beperken, is het essentieel om enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen te nemen:

  • Kies een step van een gehomologeerd merk dat conform is met de geldende veiligheidsnormen.
  • Controleer regelmatig de toestand van de batterij en de lader. Vervang ze indien nodig.
  • Volg de instructies van de fabrikant op om de batterij op te laden.
  • Gebruik nooit een niet-conforme lader voor je step.
  • Hou steeds een oogje in het zeil tijdens het opladen.
  • Parkeer de step op een droge en verluchte plek, gevrijwaard van extreme temperaturen.
  • Haal de step in geval van brand onmiddellijk weg van ontstekingsbronnen en bel de brandweer.

Deze bemerkingen en tips gelden voor elk gemotoriseerd voortbewegingstoestel met een LMP- of lithiumbatterij zoals een e-bike of een e-scooter.

Sophie CROS
Universitair professor, specialiste in het algemene risico- en crisisbeheer, Universiteit van Le Havre, Normandië

Voor meer informatie: 
https://www.speelnietmetvuur.be/nl/elektriciteit/
https://www.securitecivile.be/nl/je-elektrische-step-fiets-fout-opladen-kan-brand-veroorzaken

Lees ook: 
Elektrische fiets en veilig opladen van batterij: 15 tips!
Het brandgevaar als je een accu oplaadt