In de winter is het door mist, gladde wegen of laaghangende zon vaak gevaarlijk op de weg. Zeker als motorrijder moet je dan extra opletten. Bovendien moet je zorgen voor aangepaste kleding.
Motorrijden – in alle veiligheid!
Een goede uitrusting
Ga enkel met een gepaste uitrusting de weg op: stevige hoge laarzen, dikke lederen handschoenen en een degelijke jas en broek.
Rij defensief
Laat je niet verrassen, kijk ver vooruit om te kunnen anticiperen op het gedrag van de andere weggebruikers en houd voldoende afstand tot je voorligger. Kijk scherp uit naar gevaarlijke situaties: auto's die plots links afslaan of de voorrang van rechts niet respecteren of wegmarkeringen die door de regen spekglad kunnen zijn.
Bij sneeuwval of ijzel blijf je best thuis, of kies je voor een veiliger transportmiddel.
Zorg voor een goed zicht op de weg
Houd het vizier van je helm goed schoon, wees extra voorzichtig bij zware regenval en laat je niet verblinden door de lichten van je tegenliggers.
Laat je zien
Neem een duidelijke plaats in op de weg, doe altijd je lichten aan en draag fluo kleding met reflecterende stroken.
Respecteer de wegcode
Gebruik je richtingaanwijzers, houd je aan de voorrangsregels, rijd niet te snel en slalom niet tussen de auto’s door. Als motorrijder mag je wel in een file aan lage snelheid tussen de rijen auto’s doorrijden als die traag rijden of stilstaan. Je mag ten hoogste 20 km/u sneller rijden dan auto's die je inhaalt. Zodra de snelheid van de auto's hoger is dan 50 km/u moet je weer netjes op een rijstrook invoegen.
Pas je snelheid aan de omstandigheden aan
Laat je niet vangen door een te groot zelfvertrouwen: blijf steeds de controle over je motor behouden, met name in bochten, op gladde wegen of bij plotse manoeuvres.
Met de motor in de regen
Het belang van banden en een goede uitrusting
Besteed eerst en vooral genoeg aandacht aan de banden: zij moeten voldoende grip hebben op het wegdek. Houd er rekening mee dat versleten banden minder goed het water afvoeren, waardoor je meer kans hebt op aquaplaning. Ook hypersport- of racebanden zijn niet geschikt voor regenweer.
Controleer ook de bandendruk, die moet aan de normen van de fabrikant voldoen.
Uitrusting en helm
Vervolgens moet je voor een goede uitrusting zorgen. Als motorrijder moet je beschermende kledij dragen waarin je droog blijft, van de handschoenen tot de laarzen!
Wat de helm betreft: gebruik de in de handel verkrijgbare producten waardoor je vizier aan de binnenkant niet kan aandampen en aan de buitenkant waterafstotend is. Hierdoor zal je een beter zicht kunnen behouden. En een goed zicht kan je leven redden, dat kunnen we niet genoeg benadrukken!
Op de weg
Wanneer je op nat wegdek rijdt kan je beter soepel en voorzichtig rijden zonder te snel op te trekken, anders loop je het risico de controle te verliezen over het achterwiel. En je moet ook vooral ver vooruit kunnen kijken. Als motorrijder moet je immers nog meer kunnen anticiperen als het nat is dan op een droog wegdek.
Aangezien de remafstand bij regenweer langer is moet je ook meer veiligheidsafstand houden. Als een automobilist voor je remt, moet je dit ook doen, terwijl je tegelijkertijd in je achteruitkijkspiegels moet kijken om te weten wat er achter je gebeurt.
Om goed te kunnen remmen moet je ver vooruit kijken en niet enkel naar wat er zich onmiddellijk voor je wiel gebeurt. Meestal rem je met de voorrem; gebruik deze voorzichtig maar vastberaden. Te veel de achterrem gebruiken kan het wiel blokkeren zodat je op de grond belandt! Probeer niet te remmen op wegmarkeringen (witte lijnen of zebrapaden) of op putdeksels.
Neem geen te scherpe bochten! Je moet je snelheid matigen in bochten en deze zo wijd mogelijk nemen, maar wel binnen de witte lijnen blijven. Nadien kom je dan naar de binnenkant van de bocht om tot slot uit de bocht te komen en weer naar de buitenkant van het baanvak gaan om verder te rijden.
Rotondes zijn ook een delicate zaak voor motorrijders, zeker in de regen! Je moet de bochten immers nemen aan een lage snelheid; het is dus belangrijk om heel goed op te letten.
Tot slot moet je extra voorzichtig zijn wanneer het regent na een lange periode van droogte. De verschillende stoffen die zich op de weg hebben opgehoopt (sporen van olie, brandstof en remvloeistof) maken het wegdek nog gladder zolang ze niet zijn weggespoeld. Eén enkele raad in dit geval: vertragen!
Commissaris Olivier QUISQUATER
Federale wegpolitie